1 Haziran 2012 Cuma

STRESTEN KURTULMAK İÇİN ANLIĞIN YÖNETİMİ DAVRANIŞLARI






KENDİLİĞİNDEN OLUŞAN OLUMSUZ ANLIKSAL ETKİNLİKLERİN AZALTILMASINDA BEDENSEL ETKİNLİKLERİN ETKİLERİ-STRES YÖNETİMİ

 



 



“ …sürekli bir şeylerle oyalanmak çok iyi….Bu hastalığının doğasında vardır; kendini oyaladığın sürece kriz geçirme riski azalır. Böylece eskileri hatırlamak yerine, düşünecek yeni şeyler bulunur.” (s.172, Charles DİCKENS, İki Şehrin Hikâyesi )


“Zavallının durumunu aklından geçenleri anlamak hiç kolay değil. Belki önceleri onu kapattıkları yerde, demircilik işini yapmasına izin verilmiştir. O da buna çok sevinmiş, uğraşmaya başlamıştır; çünkü ellerinin meşgul olması kafasındaki düşüncelerden biraz da olsa, sıyrılmasına yardım eder.” (s.173, Charles DİCKENS, İki Şehrin Hikâyesi)

Charles Dickens’in İki Şehrin Hikayesi adlı romanında yazmış olduğu yukarıda olay, günlük yaşamımızda çok karşılaştığımız gerçekliktir. Ancak insanın salt doğrudan bir bedensel etkinlikte bulunması stresten kurtulmakta etkili olmayabilir.

Olumsuz veya olumlu yoğunlaşan anlıksal etkinlik, kendiliğindenlik kazanır. Özellikle olumsuz olaylarla yoğunlaşan anlıksal etkinlik (ölümler, hastalıklar, aşk ayrıkları, uğranılan haksızlıklar, adaletsizlikler, doğal afetle gelen zararlar… vb) istenç dışı etkinliğini zihinde süreklileştirerek insanın fizyolojik ve tinsel yapısında olumsuz etkiler yapar.

 
Bu anlıksal durumlarda, bedensel olarak yapılan uğraşlar, anlığın etkinliklerinde odaklanma ve yoğunlaşmasının yönünü değiştirerek, olumsuz etkilerinin ortaya çıkması engellenebilir. Bu yöntemin ilkesi anlığın, bedensel bazı eylemlerle, çalışmalarla yeni düşüncelerle meşgul olmasını sağlayarak olumsuz eski düşüncelerden kendini kurtarmasına dayanır. Zihni olumsuz düşüncelerden kurtarmak, doğrudan istençli olarak olumlu düşünmekle gerçekleştirilememektedir. İnsan zihninin başka düşüncelerle uğraşabilir duruma gelmesi somut olarak insanın değişik düşünceleri ortaya çıkaracak eylemlerde bulunmasını gerektirir.

 
Süreklileşen olumsuz zihinsel düşüncenin kısa sürede etkili olarak değiştirilmesi ise seçilen davranışın doğrudan zihinsel etkinliği etkileme yakınlığına göre değişir. Hatta bazı alışkanlık durumuna gelerek zihni devreden çıkaran işler bu yöntemi boşa çıkarır, etkisini zayıflatır. Bu anlıksal ve bedensel ilişki nedeniyle, yeni anlıksal etkinlikler ortaya çıkaracak bedensel eylemlerde bulunmalıdır.

 
Düşünsel ağırlıklı, etkili olaylarla örgülü kitaplar okumak, bilim ve felsefeyle ilgilenmek, yeni gözlemlere insanları götüren gezilere çıkmak….vb, zihni doğrudan etkileyerek düşüncelerin değiştirirler. Bilimsel ve felsefi eylemler insan iradesini daha güçlendirirler. Günlük streslerden ve kronikleşen streslerden kurtulmak için gerekli davranışları seçerek yaşamı olumlulaştırmak insanın istençli eylemidir.








İsmail İNCİ, 31/05/2012
www.iinci.blogspot.com
bgi.inci@mynet.com
bgi.inci@hotmail.com